בעיות קשב וריכוז (ADHD) ולקויות למידה שונות הן תופעות נפוצות יחסית וכאלו שנראה שהולכות ומשפיעות על יותר ויותר ילדים בימינו, בין אם מסיבות אמיתיות של עלייה במקרים אם מסיבות של עלייה באבחונים, בכל מקרה זוהי בעיה מהותית המשפיעה רבות על חיי הילדים הן במהלך הלימודים וגם אחריהם. קיימות מגוון שיטות לטיפול ואבחון של בעיות קשב וריכוז כמו שיטות אבחון ליקויי למידה – אבחון פסיכודידקטי הוא שיטה נוספת וכזו שנמצאה יעילה מאוד.
מהותו של אבחון פסיכו דידקטי
אבחון פסיכודידקטי הוא סוג אבחון לאיתור ואבחון ליקויי למידה וגם סוגים של בעיות קשב וריכוז בעיקר בילדים. השיטה בוחנת מצב לימודי וקשיים בלימודים בהיבטים פסיכולוגיים כלליים של הילד המאובחן, כך שהתהליך כולל בחינת היכולות הלימודיות (הדידקטיות) של הילד ובחינה נפרדת של מצבו הפסיכולוגי – כך שבסופו של דבר מתקבלת כתוצאה מאותו אבחון פסיכודידקטי תמונת מצב מדויקת ומקיפה על המצב ודרכי טיפול רלבנטיות.
השיטה הפסיכודידקטית מתבססת על כך שיש קשר הדוק בין מצב פסיכולוגי להתפתחות לקויות למידה, זאת בנוסף לגורמים מבניים אצל כל ילד ספציפי. יש גורמי מקצוע שקוראים לשיטה של אבחון פסיכו דידקטי גם אבחון משולב.
שלבי ומרכיבי אבחון פסיכודידקטי לליקויי למידה
בשיטת אבחון זה נסמך המאבחן על תפקודי למידה כלליים ופרטניים לצד תהליכים רגשיים, התנהגותיים, חברתיים ומבנה אישיות ספציפי. שלבי אבחון ליקויי למידה זה הם:
• בדיקה דידקטית: בדיקה מקיפה של תפקודי ויכולות לימוד, כוללת מרכיבים של אבחוני בעיות קשב וריכוז לצד שפה, למידה, תפקודים ויזואליים-מוטוריים, זיכרון, חשיבה, יצירתיות ועוד. כבר לאחר שלב זה של אבחון פסיכו דידקטי ניתן לקבל תמונת מצב על ליקויי למידה ועל התאמות ודרכי טיפול רלבנטיות.
• · אבחון פסיכולוגי: בחינת יכולות קוגניטיביות, רגשיות, ניתוח פסיכולוגי מעמיק של הילד המאובחן לקבלת תמונת מצב פסיכולוגית מקיפה. לאחר שלב זה של אבחון פסיכודידקטי המאבחן (פסיכולוג מומחה או בשילוב עם מאבחן דידקטי) יוכל להציע הצעות משמעותיות ואופרטיביות לטיפול בלקות הלמידה הרלבנטית וכן שיפור קשיים פסיכולוגיים היקפיים של הילד.